Recenze knihy Web ostrý jako břitva

Knihu Web ostrý jako břitva jsem si objednávala v září roku 2014, hned jak vyšla. Začetla jsem se a už nepustila. Za ten půlrok jsem se k ní vrátila několikrát. A protože obsahuje spoustu odkazů na doplňující zdroje, ještě jsme spolu neskončili… Naštěstí.

Po vydání knihy se objevila spousta recenzí a bylo toho humbuku kolem „první české knihy o návrhu webu“ nějak moc.  Železo se má kout dokud je žhavé, ale raději hodnotím knihy, filmy nebo třeba koncerty s odstupem času. Prostě si počkám na to, co ve mě za tu dobu zůstane a jestli vůbec něco. V tomto případě se nekompromisní břitva Jana Řezáče zaryla hluboko. Kdo chce navrhovat ostré a ne tupé weby, pár jizev přežije.

Grafický nářez

Prostě jsem se zamilovala na první dotek a pak pohled. Přehledná typografie, krásné ilustrace, funkční layout. Celkový vizuální styl a symbióza červené, modré a zlaté barvy tomu strašně sedí.

Kniha Jana Řezáče Web ostrý jako břitva recenze

Na začátku jsem byla nadšená i z volné vazby, ale vadí mi jak časem stránky vylézají z obálky. Je skvělé, že je vazba šitá. Grafickou úpravu, ilustrace a vazbu mají na svědomí Jolana Hršelová, Klára Zahrádková a Adam Hrubý.

Každou kapitolu uvádí dvojstrana s klíčovými slovy tématu a uzavírá jí shrnutí a doporučená literatura. Obsahuje také spoustu osobních příhod autora a jeho pověstný ironický humor.

Kniha která se vám dostane pod kůži

Jak Jan píše, pokud chcete tvořit weby ostré jako břitva, musíte vystoupit z davu nadšených laiků. V knize vám ukáže, jak navrhovat weby tak aby fungovaly, tedy pomáhaly byznysu klienta a naplňovaly potřeby uživatelů. Kniha je skutečně obsáhlá a výborně strukturovaná. Je plná praktických rad jak pro začátečníky tak pro profesionály. Myslí nejenom na webdesignery, ale také na zadavatele projektů. Dozvíte se jak vybrat ten správný projekt nebo jak vybrat toho správného webdesignera (tým lidí navrhující weby).

Nejdřív se dozvíte jak pracovat s poptávkou. Něco málo o projektovém řízení, o termínech a o cenové politice.

Proces návrhu webu

Dále si přečtete vše o procesu návrhu webu. Ten je rozdělen do 4 kapitol. Objevování, Uživatelský výzkum, návrh webu a evaluace. V kapitole objevování se dozvíte jak se ptát, abyste zjistili co klient skutečně potřebuje.  Zaujal mě zde mimo jiné odstavec o omezení projektu. Hlavně proto že jako grafička znám důvěrně věty typu “ Nějak to navrhněte, nechám to na vás, nechci omezovat vaši kreativitu.“. Klient vám tím dává najevo, že nemá jasnou strategii a to nikdy nevěstí nic dobrého. V kapitole Uživatelský výzkum najdete metody výzkumů. Zjistíte třeba jak se tvoří persony – archetypální uživatelé webů. Zajímavou částí kapitoly jsou modely chování lidí před tím než nakoupí na webu.

Kapitola Návrh webu se věnuje ujasnění směru, navržení struktury a prototypování. Vysvětluje například metodu Mobile first. Tedy navrhování nejprve mobilní varianty každé stránky. Na konci kapitoly Jan Řezáč nabádá k nepodceňování grafického designu. Kvalitní grafika podle něj podporuje pozici značky, zvyšuje důvěryhodnost webu a tolerantnost návštěvníků k chybám. Také radí zadavatelům jak hodnotit grafický návrh. V kapitole o evaluaci se dočtete jak si ověřit, že to co jste doteď  udělali bylo správné, a to za pomoci celé řady testování. Naučí vás, že peníze vložené do fáze evaluace se vám prakticky vždy mnohonásobně vrátí.

Vše co jste doteď absolvovali, můžete snadno pohřbít, pokud to špatně odprezentujete klientovi.  I této fázi věnuje Jan pár stránek.

Maslowova pyramida webdesignu

Velice zajímavou částí knihy je popsání Maslowovy pyramidy webdesignu. Jde o zjednodušený hierarchický model potřeb návštěvníka. Od smysluplnosti přes použitelnost až k vytvoření vazby. V této kapitole je popsáno co vše by měl web obsahovat, aby byl plně funkční. Dozvíte se zde základní principy ovlivňování  lidí. Jak se lidé rozhodují a jak jejich rozhodnutí nasměrovat. Jak na lidi působí autorita, jak se k ovlivňování lidí využívá princip reciprocity a slovo „protože“. Nakonec se dozvíte  jak si vytvořit s návštěvníkem webu vazbu. A k čemu vám taková vazba je.

Webdesign profesionálně

Poslední kapitola. Autor vám dá odpovědi na otázky typu: Kdy s webdesignem začít, co vše byste měli umět a že je důležité mít i jinou motivaci než peníze. Vysvětlí vám, jak pracovat s klienty a že klienta byste si měli vybrat podle svého vlastního svědomí. Nakonec se dozvíte co webdesign není a kdo je vlastně ten webdesigner. Respektive které profese patří do týmu lidí navrhující web a co je jejich úkolem.

Závěrem

Co má tedy webdesign společného s holením? Shrnula bych to asi takhle: Pokud jste se někdy holili břitvou, víte že je potřeba pevné ruky (jo tohle mám z doslechu). A když budete spěchat, prostě se pořežete.  Kniha Web ostrý jako břitva vám na 211 stranách vysvětlí, že také při navrhování webu nemá smysl spěchat a je důležité vědět co děláte. Zkrátka před tím než si oholíte knírek, ujistěte se všemi dostupnými cestami, že je to ta nejlepší volba. A pokud po vás někdo bude chtít, abyste mu břitvou vyholili Kim Čong-una na záda, odmítněte ho.

Druhý dotisk knihy koupíte zde.